039B5385-CEBB-40AF-9BCE-2A0627E058DB@1x60FDE61A-C0CB-455C-9465-ED449E243BA4@1x28C85190-EA32-4543-9AEE-D7751B1946B8@1xF1322DC5-617C-4BC2-A1E0-6E8F2F5AFD76@1x93823C16-7D1C-4A11-9A75-17C1ABBD011193823C16-7D1C-4A11-9A75-17C1ABBD0111ACDCDD59-66B3-4ADC-B9B1-DBA00A48F44F@1x
Ahmad Tea Blog
Články
Recepty
Tagy

Jablko pre zdravie

Jabĺčok existuje veľa druhov, farieb a tvarov. Veľkou výhodou je, že ide o naše domáce ovocie, ktoré môže rásť v každej záhrade a vďaka tomu si môžete pochutnávať na letných aj zimných odrodách bez nutnosti dovážať ich cez polovicu sveta. Zatiaľ čo letné jabĺčka dozrievajú už koncom leta, tie zimné až v priebehu jesene. Letné sú náchylnejšie na otlčenie a ľahko zhnednú, nedajú sa preto dlhšie skladovať a sú určené skôr k priamej spotrebe. Zimné sa dajú skladovať a dobre uskladnené vydržia aj celú zimu.

foto alt

Prečo sú jablká tak zdravé?

Obsahujú vitamín C, E, z minerálov draslík a železo. Sú bohaté na vlákninu, ktorá prospieva nášmu tráveniu. Podporujú vylučovanie toxínov z tela. Ovocné kyseliny obsiahnuté v jablkách obnovujú črevnú mikroflóru a prospievajú ich normálnej funkcii. Jabĺčka sú najbohatším ovocím na taníny, ktoré majú protizápalové účinky. Pomáhajú bojovať s cholesterolom a bór v nich obsiahnutý zase uľahčuje vstrebávanie vápnika a horčíku do našich kostí a kĺbov. Jedno jablko denne pomáha nášmu tráveniu, cievam a kĺbom aj ako prevencia proti rôznym chorobám. 

 

Ako si ich vychutnať?

Najlepšie úplne čerstvé. Nastrúhané napríklad do šalátu s mrkvou. Pokrájané do ovocného šalátu. Ráno si ich môžete pridať ku svojím raňajkám. Napríklad do jogurtu s müsli. Alebo ich pridajte do svojho obľúbeného smoothie ako dennú dávku vitamínov a energie. Rozmixujte jabĺčka napríklad s avokádom, pridajte baby špenát alebo listy kučeravého kelu, banán a rozmixujte do hladka. Do smoothie potom môžete navyše pridať niektoré zo superpotravín – napríklad chia semienka, chlorelu, mladý jačmeň alebo prášok z macca. Vďaka takémuto mixu vitamínov a minerálov posilníte svoju imunitu ešte než udrú jesenné choroby a nachladenia. 

 

Malým deťom môžete jablka povariť a rozmixovať na detskú výživu. Jablčná príchuť je sladká sama o sebe, a tak nie je potrebné pridávať žiadny ďalší cukor. Školákom môžete jabĺčko pribaliť každý deň k desiatej do batôžku. Keď ho pokrájate na plátky a pokvapkáte citrónom, nezoxiduje a vydrží, kým si na ňom pochutnáte. 

 

Jablká sú skvelé do sladkých zákuskov. Taký jablčný závin alebo koláč k nedeľnému obedu bude mať zaručený úspech.

A ak sa vám na záhrade urodilo toľko jabĺk, že neviete čo s nimi, skúste ich nastrúhané zavariť a budete mať domáci zdroj do štrúdle. Alebo ich pokrájajte na plátky a usušte ich na krížalky. Tip navyše – plátky poprášte  mletou škoricou a bude to parádna dobrota a desiata na cesty. 
 

Jablčný čaj

Asi by vás nenapadlo využiť jablká na čaj. Až budete nabudúce deťom alebo pri pečení lúpať šupky z jabĺk, nevyhadzujte ich. Sú skvelé na výrobu čaju. Čerstvé šupky stačí zaliať horúcou vodou a prípadne pridať vrecúško čaju pre silnejšiu chuť. My odporúčame zelený. Pridajte zvitok škorice, plátok citrónu a nechajte chvíľu lúhovať. Získate voňavý čaj so sladkou chuťou jabĺk. Jesenná chuť ako vyšitá.

 

Vyskúšajte ho. ? 

Zdieľať článok

Štítky článku

Mohlo by vás zaujímať