039B5385-CEBB-40AF-9BCE-2A0627E058DB@1x60FDE61A-C0CB-455C-9465-ED449E243BA4@1x28C85190-EA32-4543-9AEE-D7751B1946B8@1xF1322DC5-617C-4BC2-A1E0-6E8F2F5AFD76@1x93823C16-7D1C-4A11-9A75-17C1ABBD011193823C16-7D1C-4A11-9A75-17C1ABBD0111ACDCDD59-66B3-4ADC-B9B1-DBA00A48F44F@1x
Ahmad Tea Blog
Články
Recepty
Tagy

5 mýtov o bylinných čajoch, o ktorých ste netušili

V auguste je najvyšší čas začať sa pripravovať na zimu. Teda aspoň pokiaľ ide o zber bylín do čajových nálevov. Práve teraz ich zber na našich slovenských lúkach vrcholí. A ak ste priaznivcami tradičnej medicíny a veríte, že vám silice byliniek podporia pevné zdravie a pomôžu pri rôznych neduhoch, zbystrite pozornosť. Možno máte o svojich obľúbencoch všeličo načítané, v niektorých prípadoch sa však tvrdenia rozchádzajú a vzniká veľa mýtov. Tak schválne, či sa nám podarí pár mylných domnienok vyvrátiť!:)

foto alt

Všetky bylinné čaje sa pripravujú rovnako

Každá bylina je iná, a tak si aj bylinný čaj vyžaduje rozdielnu prípravu. Pravdepodobne najčastejšie si bylinný čaj pripravíte ako bylinný nálev, kedy lístky, kvety alebo celé vňate zalejete vriacou vodou a potom necháte približne na 15 minút uvoľniť bylinné silice. Ak však čaj obsahuje napríklad aj plody rastlín, môžete dobu lúhovania predĺžiť na 20 – 25 minút. Naopak mätový alebo harmančekový čaj postačí lúhovať zhruba 1 – 2 minúty.

Alternatívou tejto prípravy je využitie bylín na odvary, pre ktoré sú časti byliniek (najmä korene či kôra) preliate studenou vodou a následne sa povaria po dobu 1 – 5 minút. Tretím spôsobom prípravy môže byť macerácia, teda lúhovanie po dobu niekoľkých hodín v studenej, prípadne teplej, nie však vriacej vode. Rôzne možnosti spracovania predstavujú takisto rôzne možnosti využitia a dajú sa tiež kombinovať.

Skúste napríklad náš harmančekový čaj so sviežou chuťou citrónovej trávy, ktorý máte pripravený doslova za pár minút. 

 

Bylinné čaje neobsahujú kofeín
Áno, prevažná väčšina bylinných nálevov pochádza z iných druhov rastlín než z pravého čajovníka (Camelia sinensis), ktorý obsahuje kofeín, známy tiež ako teín. Z toho dôvodu možno považovať nálevy z bylinných zmesí za bezkofeínový variant obľúbeného nápoja. Aj preto čisto z hľadiska faktov nejde o čaj, hoci ho tak bežne nazývame... ALE! Existujú bylinkové „čaje“, ktoré kofeín obsahujú, a nie práve málo. Napríklad Guarana Tea a Yerba Mate sú dokonalým príkladom. Yerba Mate dokonca obsahuje podobné množstvo kofeínu ako káva!

Mätový čaj pomáha pri podráždenom žalúdku 
Mätový čaj je známy predovšetkým ako skvelá bylinka na podporu trávenia. Ak však trpíte žalúdočnými ťažkosťami, môže vám skôr uškodiť. Jeho užívanie môže zapríčiniť, respektíve podporiť refluxnú chorobu pažeráka. Časť kyslého obsahu žalúdka SA vracia späť do pažeráka a dráždi citlivé tkanivo. Nepríjemný pocit pálenia záhy, tlak za hrudnou kosťou, bolestivé prehĺtanie alebo nadmerné slinenie môžu byť úvodnými symptómami. Takže opatrne!

Pokiaľ vás však žalúdočné ťažkosti netrápia a naopak si radi mätu doprajete nielen do vychladeného letného drinku, vyskúšajte náš obľúbený Mätový čaj s citrónom.

 

Bylinky sú vhodné pre tehotné i dojčiace ženy
Nastávajúce i dojčiace mamičky majú zakázané užívať celý rad liekov, a tak sa často obracajú na prírodu. O bylinkách sa traduje, že sú šetrnejšie k telu a zároveň sú mnohokrát aj lacnejšou alternatívou predpísaných medikamentov. Pravdou je, že dokonca aj niektoré pomerne bežné a obľúbené bylinky majú svoje kontraindikácie, či už ide o neblahý vplyv na laktáciu alebo chuť a zloženie materského mlieka.

Ktorým bylinkám sa preto radšej vyhnúť? Medzi tri najznámejšie patria mäta, šalvia alebo škorica. Vhodnými bylinkami pre mamičky sú naopak medovka (upokojenie, uvoľnenie, spánok), žihľava (rast vlasov), harmanček a nechtík lekársky (ako obklad na hojenie a dezinfekcia), lipa a šípky (nachladnutie), púpava (antioxidant), aníz, rasca a fenikel (podpora produkcie materského mlieka). Vždy sa však radšej poraďte so svojím lekárom, prípadne vyhľadajte radu skúseného bylinkára!


Bylinkového čaju môžete vypiť koľko chcete
Úplný omyl. Ak preferujete čaj pred kávou a navykli ste si na tie bylinné, potom vedzte, že rovnako ako tehotným a dojčiacim mamičkám, aj vám ostatným môžu bylinky uškodiť. Niektoré totiž obsahujú prírodné toxické látky, ktorých účinok v primeranom množstve telu neublíži, avšak pri vyššej konzumácii môže narobiť neplechu. Je vhodnejšie čaje striedať a kupovať ich len od overených výrobcov. Dokonca aj keď kupujete bylinné zmesi z trhu, môže sa stať, že budú obsahovať niektoré jedovaté bylinky alebo pesticídy, o ktorých predajca nemusí ani tušiť.

Zdieľať článok

Štítky článku

Mohlo by vás zaujímať